1 oktober 2012

Ett par tiotals år sedan

Har alltid på funderat hur det skulle ha varit att leva på typ 50-60-talet. Allt var så annorlunda, klädstilar, elektronik, vanor, bilar, skola och resten. Det var ju tiden då allting sakta men säkert började moderniseras till denna vardag vi nuförtiden lever i. Tror faktiskt att jag skulle ha kunnat gilla det!
Klänningar som gick ner till knäna och bälte som framhävde midjan, highwaist byxor, byxor med breda buntar, stort hår, rött läppstift, backslick på killar och catchy musik. Nuförtiden märker man att en del av dessa saker hittat tillbaka till vardagen vilket är roligt för en stor del av det som fanns i mode på den tiden var väldigt fint. Bredbuntade byxor försökte ju komma i mode igen men lyckades inte sådär värst bra, skulle själv aldrig klä mig i det fastän det skulle vara det som var mest pop. Framför allt gillar jag 90-talet massor, okei jag är född i slutet av 90-talet, men början av det. Kommer också en massa bra filmer från den tidsperioden. En av mina favoriter är Grease, som största delen säkert har sett så behöver inte förklara mig mer. Fastän händelserna ska utspela sig bland ungdomen i Usa i mitten av 1900-talet så påminner klädstilarna, bilarna och musiken mycket mer 50-talet. Glad och rolig film, bra musik också.. så klart den är ju baserad på en musikal...
Fastän jag älskar att leva i den ordentligt moderna tiden och kan nu inte tänka mig hur jag skulle klara mig utan telefon, dator, wireless nästan överallt och nuförtidens regler när man har blivit van med dem så skulle jag gilla helt massor att leva en vardag som personerna i Grease, jag vet att det är en film och att det kanske inte på riktigt alls var på det sättet, men ändå. Nog kan det hända att vissa hade ett sådant liv som de spelade i Grease. Någon annan som funderat på detta? Hur tycker ni det skulle vara att leva för ett par tiotals år tidigare?
/sofia

1 kommentar:

  1. Musiken var så mycket bättre förr! Skulle gärna hoppa några år bakåt! ;D

    SvaraRadera