15 oktober 2012

Äntligen!

Jag har aldrig riktigt varit fine med att jag har Keliaki. Den frågan som jag mycket funderat på är att värför, värför just jag. Fastän det inte är annat än att man måste äta lite annorlunda, dieten är inte ens svår att hålla, men ändå när man tänker på hur livet skulle kunna vara utan denna sjukdom... hur mycket lättare det alltid ibland skulle vara så blir man lite bitter. Ni kan inte fatta hur många tårar jag under de gångna åren fällt på grund av detta.
Keliaki är då en obotlig sjukdom och man kan aldrig bli frisk av den, eller så har det i alla fall varit. Nu kan det nämligen komma en förändring till detta då man i USA har kommit på ett vaccin, som om det fungerar korrekt, ska möjliggöra att glutein, som keliakikers kroppar inte tål, inte mer skadar tarmarna och då skulle keliakiker kunna tåla detta glutein. Detta betyder att keliaki skulle bli historia och keliakiker skulle kunna börja äta mat som innehåller glutein, dvs. bröd, pizza, redda såser m.m. utan att det skulle skada kroppen.
När jag läste artikelt, så ni kan inte förstå hur glad jag blev... hur det tändes en gnista av hopp inom mig. Det som jag  och alla andra trodde var omöjligt kommer kanske äntligen bli möjligt!

Om ni själv vill läsa artikeln om detta vaccin så kan ni göra det --> HÄR!

/sofia


1 kommentar: