29 september 2012

weekend

Mitt veckoslut har som sagt varit ett enda springande. Har inte haft en sekund ledigt att slösa med att sitta framför datorn. På fredagen satt vi efter skolan på "Lähellä Deli" med Becca och Anna då vi väntade på Iita och under tiden åt vi de godaste choklad-croissanterna jag någonsin smakat på. Rekommenderar starkt, innanför är det fullt med smält choklad! Efteråt åkte vi vidare till stan med Anna, Ida och Becca för att snabbt köpa skolböckerna för period 2 förrän jag och Ida med fart drog till mig för att laga oss inför kvällen. Dessa granitjejer åkte då med skjuts till Kyrkslätt där det festades loss. Hade inte planerat på att festa på fredagen eftersom jag hade jobb på lördag morgon men det blev inte riktigt som jag planerat och tillslut satt vi igen alla tjejer i baksätet, denna gång halvsovande eftersom vi var så trötta... och aningen alkohol-påverkade.
På lördag morgon, efter att ha fått 6h sömn, så steg jag upp ur sängen och drog med ett bankande huvud och ögon som justjust hölls öppna... till jobbet. Där satt jag då från 9-17 på kassan och kunde inte låta bli att jäspa mitt i meningarna. Ångrade aningen mitt beslut att festa dagen innan jobb. Snabbt hem i mellan och laga sig för att sedan åka vidare till nästa fest som var i Noux. Annettes födis var det som skulle firas idag och jag blev upphämtad av två av mina jobbkompisar och vi hittade då slutligen fram ända till Noux. Där blev det en lite lungnare kväll födisfestande med jobbkompisar och en otroligt intressant bilresa tillbaka till sivilisationen via mankkas för att kasta av en Aalto universiterande (I just created a new word... now I want a cookie) . Nu ligger jag då i min säng och kan för första gången under detta veckoslut pusta ut. I morgon blir det matematik och franska hela dagen, lite stress-läsande inför provveckan.

Har också en blå och uppsvullen vad efter att jag och en vän lyckats falla med skoba i 1km/h medelhastighet. . .

/sofia

2 kommentarer:

  1. Hej! Tänkte fråga lite om ditt jobb, har själv funderat på att skaffa ett, så hur gick du till väga? Tacksam för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo alltså för det första så brukar arbetsplatser vara ganska naiva med att anställa under 15 åringar o det är typ den åldern man då får börja jobba. Min fösta arbetsplats på et lilla caféet så fick jag genom att ringa dit och fråga om jag skulle kunna komma på intervju efter att jag på dörren sett en flyer om att de behövde arbetskraft. Där jobbade jag dock olagligt då jag var under 15 år och inget arbetskontrakt gjordes.
      Sen så för att jag sedan fick jobbet på S-market så ringde jag till chefen och frågade om de hade något jobb att erbjuda och slapp sedan på intervju.
      Det lönar sig att bara att självsäkert ringa runt till olika platser och fråga efter att få tala med chefen och sedan fråga efter möjliga arbetsplatser. Säger bara att om man inte har fyllt 15 så är det JÄTTE svårt om inte omöjligt att hitta ett företag som anställer. :) hoppas du fick det du ville veta utav det där!

      Radera