9 september 2012

Twofaced.. or is it?

Two-faced, alltså att inte gilla någon eller tala skit om någon men ändå vara dennas "vän" när man träffas och vara jätte trevlig mot hon/honom. Största delen av oss är two-faced vid flera tillfällen eller har i alla fall någon gång varit. Med varför är det egentligen så illa, varför borde man säga och visa jätte tydligt vem man inte gillar? 
"Not likeing someone and not showing it doesn't mean your twofaced, it meens your growing up." Detta är ett citat jag läste för några veckor sedan och när man funderar på det så är det exakt så som det är. Inte visar vuxna jätte tydligt vem de inte gillar, inte grälar de öppet på facebook eller ger andra bitch-blickar, när man tänker efter så är det bara de unga som håller på med det.
Så klart är det inte trevligt att få veta att någon man trott gillade dig bara gått och talat skit om dig till sina andra vänner. Det har hänt mig och det sårar en massa när man inser det, men det finns troligen ingen som inte skulle ha gjort det, så vad är problemet egentligen?
Det att gå och tala skit och säga elaka saker om någon så tycker jag är helt onödigt, och jag är inte den enda av denna åsikt. Vem skulle gilla det? Men mänskor kommer dock aldrig att sluta med det, fastän det är så fel. Det jag vill säga är att tänk efter när ni med era vänner talar om någon viss person, hur skulle ni själv känna er om någon skulle tala skit om er bakom er egen rygg?

Men nu tillbaka till det jag egentligen skulle skriva om! Det jag ville säga var att man borde börja ändra på tankegången kring att inte gilla någon och inte visa det. Varifrån har ens tanken two-faced kommit ifrån? Alla har sina egna orsaker till att inte gilla någon, men det betyder inte att man måst gå rakt fram till denna person och påpeka det åt denna.

Tänk efter, är det egentligen så illa att inte visa att man inte gillar någon, för i slutändan är det kanske det som visar att man mognar upp och lämnar bort de onödiga grälen och ovännerna.

/sofia

4 kommentarer:

  1. Handlar ju inte om att tala illa, utan att berätta två olika ”sanningar”/”stories”. T.ex. beter sig som någons bästa vän och säger fast hur snäll hon är, sedan går och säger motsatsen åt någon annan. Allt är inte så svart vitt som man tror. Dessutom skulle jag säga att ibland finns det en orsak till att man kan tala illa om någon, men då får man inte börja krydda historian utan försöka hålla sig till vad som hänt. Det är också lätt att man upplever att någon talar t.ex. bitchigt mot en, man borde ju i första hand försöka lösa det med den personen och inte gå till vännerna och snacka bajs. Det är ändå ofta ett missförstånd.

    Jag tror jag förstår vad du menar och håller med ganska mycket, men jag tror att du upplever two-faced som en lite annorlunda sak än jag. Ville bara uttrycka min åsikt :)

    Du är ganska bra på att skriva texter och jag gillar dem, men tänk också på att ta lite reda på vad ämnet du behandlar verkligen handlar om, hur man definierar det liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Damn det där lät bra! Ja tror vi faktiskt upplever det på ganska samma sätt för det du skrev beskriver just det jag försökte få ut. Fick inte format mina tankar till text exakt på det sätt jag ville att det skulle låta , och det där lät ganska exakt som tankarna i mitt huvud.
      Och tack! :)

      Radera
  2. vuxna är nog helt precis likadanna som vi ungdomar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. vissa joo men största delen int. Kanske de talar lite skit om varandra bakom andras ryggar men har inte träffat på en enda vuxen som skulle ha klart visat för någon annan att denna inte är gillad

      Radera