21 september 2012

Ungdomarnas alkoholkonsumption

Efter 1970-talets början började alkoholen sakta sprida sig till ungdomskretsarna. Sen dess har alkoholkonsumtionen bland ungdomar bara ökat bland både flickor och pojkar från 14-år uppåt. Unga killar dricker dock i genomsnitt mer alkohol än unga flickor. Nuförtiden är det ganska vanligt att det redan på högstadiefester konsumeras alkohol, hur förvandlades situationen till denna och varför finner sig alkoholen med i redan en så ung ålder?

Saken är alltså den att ungdomar i så ung ålder som 13-14 år redan förbrukar alkohol och uppfattar det som en del av veckoslutslivet och fester, något som hör till. Varifrån kommer denna uppfattning egentligen? I Finland har vi en ganska kraftig alkoholtradition och mängden alkohol som konsumeras per person i landet är ganska högt. Vi barn har blivit vana vid att se föräldrar och andra vuxna på fester ta en öl eller två, eller fler beroende på. Vi har kanske fått den uppfattningen av att alkoholen hör ihop med fester för att vi alltid sett alkohol på vuxnas fester och att det sedan fastnat i undermedvetandet. Det är svårt att formulera det jag vill säga till en vettig text men jag hoppas ni fattar vad jag menar. Det att vi vuxit upp med alkohol som en del av vår vardag och på fester.
I vissa länder, exempelvis Frankrike är det vanligt att barn redan i ganska ung ålder får ett glas vin till maten, men i dessa länder är drick-kulturen inte riktigt likadan som i Finland. Finland är ju också känd för att finländare kan festa och hälla i sig massor med sprit.
Detta kan vara en av många orsaker till att alkoholen hittar sin väg in i ungdomars liv redan så tidigt.

Som jag sade så konsumeras det en ganska stor del alkohol redan på högstadiefester, tänker inte ens tala om gymnasiefester! Men varför? Varför börjar ungdomar dricka redan i den åldern som 14? Uppfattar de det som om det vore mer vuxet om man tar och dricker sig full på fester? Det kan vara just det att man tycker att dricka alkohol är tufft, att man är lite vuxnare om man gör det. Jag själv tycker att man är helt lika vuxen av sig fast man frånstår från alkohol, inte gör alkohol dig ett dugg äldre på något sätt. Det är nästan löjligt att se personer på 8:onde årskursen komma vinglande emot en för att de inte kan kontrollera sig, med tanke på hur unga de egentligen är och i hurdant skede deras utveckling är! (tänker inte säga att jag inte själv gjort det). En annan sak är grupptryck, eller det kanske inte är grupptryck men gruppanda. Om en stor del av ens vänner dricker på veckoslut och man är med på fester så kanske man vill känna samhörighet och också dricka. Med det menar jag inte att någon skulle tvinga någon att dricka utan det att man själv känner för det för att alla andra gör det.
Uppfattningen om att man inte kan ha roligt utan alkohol är kanske den mest onödigaste någonsin! Varifrån får mänskor det, man kan faktiskt ha lika roligt utan om man har en bra inställning. Inte orsakar alkohol det att du skulle känna dig gladare, alkohol är det som får en att vingla och inte kunna kontrollera sig, det som får en att kanske bli lite modigare. Men alkohol skapar ofta ångest nästa dag då man inte i ett berusat läge tänker efter lika noga som man vanligen gör, vad hände igår egentligen? Några ungdomar kanske dricker till sorg för att de hört att vuxna ibland dricker av enkla orsaken att de mår dåligt, några kanske dricker för att de vill känna sig tuffa, listan kan fortsättas hur lång som helst...
Mängden alkohol som ungdomar konsumerar har alltså ökat sen 1970-talet och en ökning fortsätter fortfarande. Några kanske tar ett par på fester men inte så mycket att de inte skulle kunna kontrollera sig, ni vet tar och smakar lite. Sedan finns det de som häller i sig närmare 12-15-20, tänk efter hur stor mängd detta är? Mänskor behöver ju alla en olik mängd alkohol för att känna av det och bli berusade, detta beroende på kroppen och generna. Till några räcker det med 2 medan några behöver 12 för att känna av alkoholen ordentligt. Nå i varje fall så vinglar sedan de som druckit tillräckligt eller för mycket runt på fester och kanske förlorar kontrollen och sedan mår dåligt... nästa morgon mår man ännu bättre. Men tänk efter hur gamla dessa personer är. Det är ungdomar, fortfarande barn, som håller på med detta.
Det finns också de som inte tar och dricker alkohol men ändå far på fester. Dessa starka personer som bestämt sig för att de inte har något behov av alkohol fastän andra runtomkring dricker. Dessa personer är de personer jag tycker är tuffast, för de gör det av sin egen vilja och håller fast vid sitt eget beslut.
Efter att ha skrivit om hur personer sedan blir berusade så kommer vi vidare till nästa sak. Har ni någon gång funderat på hur mycket alkohol skadar kroppen och hur dåligt det egentligen är att bli kraftigt berusad? Det som händer i kroppen och hjärnan då den kommer i kontakt med alkohol är att en del av det centrala nervsystemet förlamas, vilket gör att man har svårare att kontrollera sig. Det dör tusentals hjärnceller då man blir berusad, visste ni det? Alkohol är då ingen hälsosam produkt, vilket säkert alla vet, men fortfarande beter man sig så dumt att man fortsätter med att konsumera det.

Till slut tänker jag nu tala lite om mig själv. Fastän jag skriver denna text så vill jag inte säga att jag är emot ungdomars användning av alkoholhaltiga drycker. Jag vet själv att det inte är bra, jag vet hur onyttigt det är och hur mycket det kan skada (en av orsakerna är att jag på nian gjorde ett omfattande projekt om just alkohol och har då läst mig in i ämnet ganska grundligt) men ändå är jag en av de dumma personer som stöter bort den tanken. Kanske stöta bort är ett fel uttryck men det jag menar är att jag också är en av de många andra som vet hur dåligt det är men fortfarande fortsätter med det.
Jag har aldrig varit en av de som dricker en massa varje veckoslut, nej det är jag inte. Jag började festa på högstadiet och drack ibland mer ibland mindre. Nuförtiden dricker jag inte så ofta, en av orsakerna är att motivationen till träning och att hålla min kropp i skick är så stor. Men alltid ibland händer det att jag tar ett par, eller till. Så fastän jag skriver denna text så betyder det inte att jag är emot det och att jag aldrig själv gjort det.

Här till slut vill jag ännu säga det att alkoholen nu finns med som en del av ungdomarnas vardag, vore sig vi vill det eller inte. Det är väldigt svårt att förändra detta och det kommer troligen aldrig hända. Dock så är det ohälsosamt för det skadar en ung kropp massor så tänk på det och läs på nätet. Under berusning händer också oftare misstag och olyckor så ta hand om varann på veckoslut och lämna ingen ensam om någon fast skulle ha druckit för mycket, tänk efter hur ni själv skulle villa bli behandlade av era vänner om ni fått i er lite för mycket och inte mår bra.


/sofia

PS. Detta låter mer som en predikan om hur dåligt alkohol är, vilket inte var meningen men någonstans inne i texten hittar ni också infon och frågorna angående undomarnas drickande.
PPS. Respekterar de personer som faktiskt orkar läsa igenom dessa texter..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar