30 november 2012

Fredag kväll den sista november

Värsta snöstormen har härjat i Finland sen igår. Igensnöade vägar och dålig synlighet samt bussar och tåg som varit försenade eller inte åkt alls. I Finland är det ju ganska vanligt med snö på vintrarna, oftast brukar vi ju ha vita vintrar i vårt arktiska land så snön borde ju inte slå som en blixt från klar himmel. Trots det så tycks snön ha överraskat finländarna lika illa som de några snöflingor som vid undantagsfall dinglar ner i Spanien. Hela folket i kaos.

Provveckan slutade äntligen idag och skrev mitt historiaprov på morgonen alldeles otroligt snabbt. Satt redan halv 8 på skolan och memorerade alla årtal till provet, stressade en massa inför det vilket visade sig vara helt onödigt. När jag fick provet framför mig så innehöll provet just de områden jag kunde bra. Sen resten av dagen blev det sovande på skolans soffor och prov utgivning. Nöjd är jag med proven jag fick ut, bl.a. 8 i franska o 10 i kemi.
Efter skolan blev det en snabb visit till Sello för att köpa de godaste yoghurt-toppade cashewnötter som en liten belöning för mig själv så här efter provveckan. Åt mig förfärligt sjuk på dem. Vår resa till mumi som planerats för detta veckoslut blev inställd på grund av vädret så denna kväll sitter jag bara hemma och tar det lungt, hoppeligen hittar jag i morgon något att göra för efter ett par hemmaveckoslut i färd med pluggande är jag riktigt sugen på att träffa på mänskor och umgås.
Kvällen har gått åt till att äta indisk mat, plasta nästa periods böcker (ordentlig 3klassist här) och till att diskutera från nyheter på Iltalehti till högskolor med pappa, för tillfället ligger jag i fåtöljen och tar det lugnt framför filmen The Core. Att veta att man inte har några som helst läxor och inget som "borde" göras är nog en extremt skön känsla.

/sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar