9 juni 2013

Bonjour


Dag två i Frankrike och tillsvidare går allting riktigt fint. Under första dagen gick vi runt här i förorten. Visade sig att området jag bor i är värsta små-byn med en massa mysiga kafeer, bagerier marknader, kyrkor och butiker. Gamla hus och kullerstensgator ger den sista pusselbiten som gör att detta verkar som den idylliska franska småbyn ute på landet, eller det jag förväntar mig då någon nämner ”fransk by”.  Jag och lillflickan har redan blivit bästa vänner och herregud den tjejen har energi. Ska ha mig och hoppa runt hela tiden, men jag gillar det. Älskar faktiskt barn.
Idag, söndag alltså, började dagen med att vi promenerade upp till ”byns centrum” till söndags-marknaden. Där storhandlade vi mat som allting säljs färskt. Det mysigaste som finns typ. Så åkte vi med tåget in till Paris centrum för att kolla var min skola ligger. (går 3 franska-timmar per vecka i två veckor). Sedan blev det lite rundvandring inne i Paris och paus för att dricka cafe creme. Mitt första intryck av denna stad, och land, är det positivaste som kan vara. Har aldrig känt mig så bekväm utomlands som nu. Fastän jag ännu bara sett en liten glimt av staden så är den något jag storgillar… och jag som har ännu 3 veckor kvar att njuta och utforska den!

Enligt halvseriösa förväntnigar så har jag trott att fransmän går runt med batonger i handen på gatorna och springer och köper färsk batong för varje måltid…. Att inse att det påriktit är så och se hur folk gör det är helt underbart.

/sofia

1 kommentar:

  1. Att inse att det påriktit är så och se hur folk gör det är helt underbart.

    "älskar" helt jätte sant!! de ganska komiskt.

    sissi

    SvaraRadera