9 december 2012

Något att tänka på

När jag idag var på gymmet och höll på med att springa mina 30min på springmattan så gick jag igenom allting som gör mig arg eller ledsen. Har redan länge brukat ta ut min ilska på träning, det var det jag idag också gjorde. Jag mår i varje fall bättre av att träna då. I mina tankar dök då upp den händelse som hände hos mumi, eller egentligen de meningar jag fick höra. Det som ändå sårade mig mest var att dessa meningar kom från mina egna släktingars mun.

Lite bakgrunder så att ni hänger med ordentligt. Skippar det onödiga pladdret och går rakt in på sak. Bögarnas rättigheter har då diskuterats länge, eller länge och länge... mycket i varje fall.  Saker gällande detta, som att de borde få giftorätt och på detta sätt exakt samma rättigheter som alla andra är saker som delar åsikter väldigt mycket.

Jag själv är en av de som tycker att det inte är något fel på att gilla samma kön, vara bög, lesbisk eller bisexuell. Alla vi är ju födda som vi är och ingen har rättighet att ändra på oss. Ingen har rättighet att säga att våra åsikter eller behag är fel. Därför tycker jag också att det är fel att döma mänskor som kanske är bögar och tycka att de är sämre folk eller att de skulle ha något fel i huvudet. 
Jag själv är så "in to" killar som man bara kan vara, vet att frågan om jag är lesbisk annars skulle dyka upp. Det är jag inte utan så straight som man bara kan vara, jag bara är av denna åsikt. 
Som sagt får alla tycka som de själv vill, men jag tycker det är fel på tankesättet att det är fel att vara bög eller lesbisk.
På självständighetsdagen satt jag och familjen hemma hos mumi och hade besök av min morbror. Diskussionen gick då in på slottsbalen och det att Niinistö och hans fru nu skulle vara värdar. Sedan leddes diskussionen av min mofa in på att det var nära att Haavisto skulle ha blivit president, då skulle han ju ha varit värd nu.... härifrån vidare till det att han är bög. Diskussionen som från början var en helt vanlig lugn pratstund förvandlades till något som fick mig att inse hur mycket man kan skämmas för sin släkt. Min morbror, som är väldigt trångsynt, uttryckte sig då tillslut och sade att dom som är bögar nog har någon sjukdom, att bög räknas som en sjukdom och att de har fel i huvudet. Detta höll min mofa med om. Fick senare höra av Sandra, som hela tiden suttit bredvid mig, hade fått följa med hur jag typ blivit rödare och rödare i ansiktet under diskussionens gång och hade undrat hur länge jag orkade lyssna på förrän jag ordagrant skulle sprängas. Efter kommentaren om sjukdom hände det och min kära morbror fick höra väldigt klart och tydligt min åsikt och det att enligt mig är det inte bögarna som har någon sjukdom utan han som kan tänka på det sättet. Tyst blev han i varje fall men detta är min åsikt och skäms inte alls över den, eller det att jag faktiskt är av den åsikten att han är mer sjuk än bögarna i världen. Men jag har då aldrig förr skämts för min släkt så mycket som jag då gjorde, jag skämdes för att jag insåg att jag hade någon i min släkt som inte tål bögar... nästan lika grovt som hitler inte tålde judar. Sårad blev jag. Det är då endast min mofa och morbror som är av denna åsikt och resten av min familj står på min sida i denna sak men uttrycker sig inte lika rakt som jag.

Detta skriver jag ut för att jag skulle ha någon grund på det jag säger. Alla får tycka som de vill, men man får inte uttrycka sig hur som helst. Det där räknas nämligen som kränkning som är fel. Jag skulle så hoppas att man skulle sluta med det hat som existerar mot bögar men mänskor kommer troligen aldrig komma överens om den saken. Förstår själv inte hur man kan tycka att det är fel. 
Här fick ni då höra en liten berättalse av en av mina många åsikter och detta inlägg hade alldeles för litet bakgrundsfakta så ni behöver inte påpeka det. Vill framförallt väcka lite tankar hos er.

Vad tycker ni själv, är ni av åsikten att det är okei att vara bög, lesbisk eller bi och det att de är helt som de som är heterosexuella. Eller håller ni med min morbror som tycker att det är en sjukdom? Andra tankar kring detta?

Med dessa tankar i bakhuvudet fick 
jag i varje fall en väldigt bra träning.

tack för mig och gonatt 
/sofia

1 kommentar:

  1. usch man blir så sur... vi alla är olika och tycker om olika saker och det är okej. att det vore en sjukdom är inte klokt! som du sa kan man ju inge år vad man är. Jag tror inte att du är den ända med släktingar som tycker söhär... som tur tycker jag att världen börjat acceptera det mera än förr -> att vi är påväg mot det "bättre", mer okej med olika sexualiteter!? :)
    det var ju så som man tänkte förr, att det var en sjukdom....så alla har vist inte ännu insett hur "fel" dom tänker när dom säger att det är en sjukdom -.- ...men inget är ju aldrig förent, man kan alltid ändra sitt tanke sätt :-)

    SvaraRadera