11 december 2012

Min tisdag och kort med gymnasieprat

Denna vecka går framåt med snigelfart plus att det är först tisdag och mitt humör sjunkit ner på minussidan på grund av alla möjliga nyheter och saker som dykt upp. Nå bra träningar har det i varje fall blivit, idag också en skön närmare 1h intervallträning på löpbandet.
Veckan är som raka motsatsen till vad veckorna brukar kännas som, tycker de är förbi i ett vips. Nå har mycket att se fram emot och alltid när man väntar på något så känns det ju som om väntan skulle vara längre än evigheten. I alla fall så har det idag varit en sådan dag som jag bara kastat skolböckerna in i ett hörn och bara velat strunta i skolan. Inte av någon speciell orsak (fast vi hade sista provutgivningen... som gick helt okei) , det bra kändes så.
Före jag började i gymnasiet så tänkte jag att jag tänker satsa helt massor hela vägen igenom. Läsa alla läxor noga och lära mig allt vi går igenom före provveckan kommer. Det orkade jag med en tid, förrän motivationen till det lite gick ner. Sanningen är den att jag inte är gjord för att satsa överdrivet på skolan. Med min studieteknik som nu klarar jag mig med ganska bra vitsord men inte med toppen. Men jag vill faktiskt inte ha det så som att hela mitt liv skulle snurra runt skolan. Jag vill att det ska rymmas också annat in i vardagen och man behöver ju inte vara bra på allting. Så klart har jag vissa ämnen jag satsar mer på men överlag försöker jag att inte ta gymnasiet för seriöst, inte strunta i det men att läxor och prov inte är som frågan om liv och död. Ger just det tipset att ta inte skolan FÖR SERIÖST, ett dåligt prov förstör faktiskt inte er framtid.

Nu när jag ändå talar om gymnasiet så kan jag passa på att göra lite reklam. Vet att det snart är tid för årets nionde klassister att söka vidare till fortsatta studier. Tänker bara säga det att jag själv i varje fall varit jätte nöjd med mitt val att gå i Grani. Nära till hands, trevlit, mysit, trevlit folk samt kurser och lärare i min smak. Enligt mig en jätte bra skola så sök dit!

Nu tänker jag faktiskt gå och sova, för första gången utan att ha gjort en enda läxa för att böckerna fortfarande ligger i hörnet och dammar. Gonatt!

/sofia

4 kommentarer:

  1. Kan du berätta något om din "studieteknik"? :) jag är själv jättedålig att läsa på prov och skulle vara sjukt glad för lite tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå den går ut på att typ läsa igenom boken i ämnet och memorera all information. Det är typ det jag gör dagen innan provet. En skit teknik som fungerar utmärkt för mig. Annars så läser jag oftast efter timmarna igenom innehållet och just anteckningarna och boken igenom ett par gånger under kursens gång. Sen på provveckan gör jag ibland sammanfattningar av texten om jag orkar och det jag senaste tiden hållit mycket på med är att jag skriver små "luntlappar" . Dessa använder jag inte på provet, nej sånt sysslar jag inte på med, men på dessa skriver jag alla saker jag inte minns fast kvällen innan och sen lär jag mig dem utantill eller spelar typ memory med dem :D

      Sättet jag studerar på är då i korta drag att under kursen läsa igenom hela innehållet ett par gånger och sen dagen innan läsa och försöka memorera hela boken (rekommenderar inte men har alltid fungerat för mig). Skriver små lappar men nyckelord och saker jag inte minns (går snabbt att läsa på i t.ex. bussen)
      Här har du då min studieteknik, inte något jätte speciellt :)

      Radera
  2. Att läsa igenom hela provkapitlet dagen innan provet är verkligen inget fiffigt. Ja, man kommer ihåg allt nödvändigt till provet, men man glömmer det man läst inom kort. Med tanke på studentskrivningarna så klarar man sig inte långt med "tekniken" i fråga då det finns en hel del mer att läsa och man kommer lättare undan då man studerat flitigt under kurserna. Personligen använder jag mig av en teknik som går ut på att läsa igenom anteckningar och det man gått igenom på lektionen varje dag. Jag läser ett stycke i taget och stänger sedan ögonen och försöker memorera det jag precis läst. För mig fungerar det utmärkt, och då jag repeterar efter varje lektion behöver jag knappt läsa till själva provet :)

    Jag lär mig då bäst visuellt, men alla är vi olika så jag rekommenderar att du prövar dig fram med olika tekniker tills du hittat den som passar dig bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för tipset! Jag ska faktiskt lite ändra eller i varje fall försöka ändra min lässtil :)

      Radera